03-08 La Paloma - Een nieuw land!

Zoals te verwachten nam de wind vannacht wat af, maar zeilen we nog steeds met vijf tot zes knopen. Het is een heerlijk relaxte tocht naar La Paloma.

We komen rond vier uur aan in de marina van La Paloma, waar al twee man op de kant staan om ons te helpen afmeren. Het mag wat ons betreft de naam Marina hier niet hebben, maar de steiger waar we aan liggen is prima. Er is elektriciteit en water en we worden gastvrij ontvangen. De omgeving is hier echter zeer bouwvallig. Er staan een aantal oude panden die niet meer in gebruik zijn en dus in verval. Het havenkantoor is verschrikkelijk lelijk, maar goed we liggen veilig met bewaking, dus we doen het er maar mee. We bezoeken alvast de Prefectura Naval, zodat we die hobbel al genomen hebben en we morgen alleen nog langs het havenkantoor en de douane moeten. We duiken er vroeg in vanavond, want ondanks dat we maar één nacht hebben doorgevaren, zijn we behoorlijk moe.

04-08 La Paloma - Winter!

We worden vanochtend wakker met regen. Heel verleidelijk om dan lekker in bed te blijven liggen en uit te slapen, dus dat doen we ook! Als het eind van de ochtend even droog is, gaan we naar het havenkantoor waar we inchecken. Het heeft behoorlijk tijd nodig, want alle gegevens moeten in de computer worden gezet door een buitengewoon vriendelijke mevrouw die niet echt handig is met computers. Met wat hulp lukt het dan toch en sta ik als kapitein in het systeem en doet Henk niet mee lijkt het. We maken ons er maar niet druk over, want dan gaat het nog meer tijd kosten. Henk vraagt of we ook nog langs het douanekantoortje moeten dat op de begane grond is gevestigd en wanneer dat open is. Nou, dat is niet nodig want het kantoor is gesloten en blijft gesloten. We moeten alleen als we weg willen langs haar om te betalen en opnieuw langs de Prefectura voor de autorisatie om uit te varen. Immigratie is hier niet, douane hoeft ook niet. Het is hier nog eenvoudiger dan in Brazilië lijkt het. De rest van de dag besteden we vanwege het slechte weer aan het bijwerken van de blog, foto’s en filmpjes monteren. Morgen is het weer hopelijk goed en kunnen we La Paloma verkennen.

05-08 La Paloma - Met mate

Het is vandaag gelukkig weer droog en eigenlijk best lekker weer. Het is wel koud, maar het zonnetje schijnt en dat maakt het een stuk aangenamer. We maken een wandeling naar het dorp La Paloma. We gaan op zoek naar de supermarkt, de pinautomaat en de internetboer. De laatste is helaas dicht, want het is zondag, maar we weten nu in ieder geval waar we moeten zijn. "Waarom lopen veel van die Uruguayanen eigenlijk met zo’n rare beker met een rietje en een thermosfles?", wil Henk weten. Tja dat is nou typisch voor Uruguay en Argentinië, veel mensen gaan nergens naar toe zonder hun mate! Mate is een soort kruidenthee dat wordt gedronken uit een dikke houten beker. De mate wordt in de beker gedaan en vervolgens wordt er heet water bij geschonken. Het "rietje" waar door gedronken wordt is van metaal. Ik heb het ooit wel eens geproefd toen mijn Argentijnse schoonzoon Pablo in Nederland was, maar ik vind het persoonlijk niet echt lekker.

06-08 La Paloma - Vertrekken?

"We zijn uitgenodigd voor een kop koffie na de lunch", zegt Henk als hij terug komt van een praatje met onze Franse overburen Ariel en Isabelle. "Ah leuk, dan kunnen we ze meteen vragen of ze het met de Uruguayaanse overbuurman eens zijn." Eerder vanochtend stonden we even met de overbuurman te praten. Hij heeft een Nederlandse boot, dus wij dachten even dat we een landgenoot tegen kwamen. Deze Uruguayaan heeft het schip vier jaar geleden in Nederland gekocht en naar Uruguay gevaren. We vertellen hem dat we van plan zijn morgen naar Punta del Este te zeilen, maar dat vindt hij helemaal geen goed idee. Het gaat stormen woensdag en donderdag en dan lig je in Punta del Este helemaal verkeerd volgens hem. We twijfelen nog of we het advies wel of niet moeten opvolgen.

Maar eerst gaan we op de fiets naar La Paloma. We willen mobiel internet regelen en de vuurtoren bezichtigen. Mobiel internet is hier gelukkig snel geregeld. Geen gedoe met social security nummers zoals in Brazilië. Je koopt gewoon een mobiel kaartje en hoeft alleen je paspoort te laten zien, net als in Europa. Als we klaar zijn fietsen we door naar de vuurtoren. Helaas is deze dicht in verband met onderhoud. Dat is wel balen, want gister was hij wel open, maar besloten we vandaag te gaan. Nou ja, als we wel blijven komt er vast nog wel een gelegenheid.

Na de lunch drinken we koffie bij Ariel en Isabelle. Zij hebben vier jaar door Patagonië gevaren en zijn nu op de terugreis naar Frankrijk. Ze hebben natuurlijk verhalen te vertellen en alvast een aantal tips voor ons. Wij maken hen blij met ons Braziliaanse simkaartje. Dat scheelt straks een hoop gedoe voor ze. Als ruil krijgen wij dan weer twee kaartjes voor Argentinië. Op onze vraag of we inderdaad beter hier de komende storm af kunnen wachten dan in Punta del Este krijgen we hetzelfde antwoord als vanochtend, dus besluiten we dan maar hier te blijven. We blijven niet te lang bij onze Franse buren, want het is mooi weer en we willen nog graag een stukje fietsen langs de Baia de Azul.

We fietsen een aardig stuk richting het Noorden en komen langs het ene vakantiehuisje na het andere. Het is hier duidelijk geen vakantieseizoen, want het is buitengewoon rustig en de meeste huizen zijn afgesloten voor de winter. We krijgen een beetje een Terschelling gevoel hier. Er zijn mooie zandstranden met een flinke branding en bossen. Als we eind van de middag weer terug zijn en in de kuip zitten, loopt de eigenaar van een oude scherenkruiser de steiger op. "Volgens mij is hij op zoek naar een praatje. Ik loop even naar hem toe." Henk loopt naar de man toe en verdwijnt even later aan boord van de scherenkruiser. Natuurlijk komen ze even later bij ons aan boord. Pablo wil onze boot ook graag zien.

"Hij zegt ook dat het beter is hier te blijven met die harde wind", zegt Henk als Pablo weer weg is. "Nou als ze dat allemaal vinden, dan moeten we dat advies maar opvolgen". En dus besluiten we te blijven tot de storm voorbij is en er weer een goed weergat komt om verder te gaan.

07 -08 La Paloma - Wasavontuur

Het is opnieuw een lekkere dag vandaag, maar ook weer tijd voor een huishoudelijk karweitje: de was. Ik heb op internet een wasserette gevonden in het dorp waar we onze was kunnen laten doen, dus was in de tas en op naar La Paloma. Het is even speuren waar de wasserette nu precies zit, maar dan zien we een bordje met Lavadero/Laundry. "Is het nu dat huisje hier of moeten we de steeg ernaast in?", twijfel ik. "Volgens mij is het gewoon hier bij die blauwe deur hoor. Ga maar even kijken". Ik geloof er niets van, want het is gewoon een huisje zoals alle huisjes hier en ziet er helemaal niet uit als een wasserette zoals we die tot nu toe tegen zijn gekomen. Ik loop naar de deur en gluur naar binnen. Ik zie een kleine ruimte met een soort toonbankje en achterin staat zowaar een wasmachine. Ik bel aan en een vriendelijke mevrouw doet open. En ja hoor, we zijn aan het goeie adres. Om zes uur kunnen we onze was weer gewassen en gedroogd ophalen!

We maken opnieuw een fietstocht maar nu aan de andere kant van La Paloma. Ook hier heel veel vakantiehuizen, waarvan sommige direct aan zee liggen met een fantastisch uitzicht.

Als we terug komen van onze fietstocht, krijgen we nieuwe buren aan bakboord. Het aanleggen gaat niet helemaal vlekkeloos, gelukkig hebben we onze fenders uithangen. Henk helpt het Uruguayaanse stel met het afmeren van de boot en dat is maar goed ook, want het lijkt erop dat ze nog vrijwel nooit een boot hebben afgemeerd.

08-08 La Paloma - Stilte voor de storm

We maken Romlea klaar voor de storm die gaat komen. Eergister hebben we al een extra lijn naar een tweede mooring gebracht en vandaag zetten we de mooringlijnen op de lier, zetten een spring op stuurboord en brengen nog een extra lijn van het voordek naar de wal. Ook onze Uruguayaanse buren nemen gelukkig maatregelen nadat ze door zowel Ariel als Henk vanochtend zijn gewaarschuwd dat er storm aan zit te komen. En nu maar hopen voor ze dat het genoeg is, want ze hebben een hoge kademuur aan lagerwal. Wij zouden een andere keuze hebben gemaakt en wel verplaatsen naar een andere plek in de haven, maar goed, ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. "Zal je zien dat het straks meevalt met die storm." "Ach je weet het nooit, maar beter goed voorbereid dan dat je op het laatste moment nog van alles moet". En daar heeft Henk helemaal gelijk in.

09-08 La Paloma - Hurde wyn!

Als we wakker worden waait het al behoorlijk. Maar goed dat we gister alles al stormklaar hebben gemaakt, anders hadden we vroeg op gemoeten vanochtend. Als we later op de dag in het havenkantoor op de eerste verdieping maar weer eens een poging doen het computerpark te updaten, kunnen we de zee buiten de pier goed zien. Er staan enorme brekende golven en we zijn blij dat we nu niet in één van de havens aan de zuidkust liggen. Het waait hard, maar het is wel droog en we krijgen zelfs het zonnetje nog te zien.

10-08 La Paloma - Stilte na de storm

We slapen niet echt geweldig vannacht. Ondanks dat we prima liggen worden we toch iedere keer wakker als we een geluid horen dat net even anders is. Ik ga er een keer uit om zeker te weten dat het inderdaad kleine golven zijn die ik hoor en Henk gaat er om vijf uur uit omdat hij toch even een check wil doen of alle lijnen nog ok zijn. "De beveiliger kwam er zelfs aan", vertelt Henk als hij weer binnen is. "Wat zijn het toch een schatten hier. Hij kwam vragen of alles in orde was en of ik hulp nodig had". En dan vallen we alsnog weer lekker in slaap. Zoals de gribs hebben beloofd gaat om een uur of negen de harde wind uit en keert de rust weer.

11-08 La Paloma - Kort maar krachtig

"Kom gauw binnen, want het is koud buiten." Onze Franse overburen Ariel en Isabel komen aan boord voor koffie en een borrel. We hebben een heel gezellige avond en krijgen nog een aantal goeie tips voor Patagonië van ze. Omdat wij morgen vertrekken naar Montevideo maken we het niet al te laat. Zullen we ze ooit weer zien? Het blijft toch een raar fenomeen. Je leert nieuwe mensen kennen, maar neemt ook al heel snel weer afscheid van elkaar. Ook dat is onderdeel van onze manier van leven op dit moment.

12-08 La Paloma - Toch nog lekker

"En nu maar hopen dat de gribs kloppen en we straks toch wind krijgen", verzucht ik als we al weer een paar uurtjes aan het motoren zijn. We zijn vanochtend rond een uur of tien vertrokken uit La Paloma. Volgens de gribs gaat het vanaf een uur of één waaien uit het noord-oosten en kunnen we een mooi stuk zeilen richting Montevideo. En inderdaad, na vier uurtjes knorren, gaat de wind voorzichtig aan. Ietsje later dan voorspeld, maar uiteindelijk krijgen we een prima wind en doen we een knoop of vijf à zes. Inmiddels is het half twaalf in de avond en lopen we zelfs zeven knopen. Met nog zesendertig mijl te gaan, komen we straks nog bij donker aan, maar we zetten lekker door, want morgenochtend vroeg gaat de wind uit.