10-06 Lelystad-Haven - Wasdag!

Vandaag niet zoveel te melden. Beetje uitslapen, relaxen, wasjes draaien en Henk zet de zonnepanelen met beugels vast deel 1.

11-06 Lelystad-Haven - Dekmatroos in de badkuip

Prachtig weer vandaag om het dek te schrobben. Wat een pokkewerk! Het is nog niet eerder zo vies geweest. Ik ben de hele dag in touw geweest en heb nu alles op het voordek klaar. Pfffff, morgen de rest! Ook het andere zonnepaneel is nu netjes gemonteerd. Meteen vandaag een recordopbrengst van de panelen tot nu toe: piek op 602 watt en totaal 3,24 KWh. We houden de accu's dan ook perfect op spanning. Het is echt super dat we meer dan genoeg stroom hebben. Gebruik van waterkoker, broodbakmachine, wasmachientje, laden van de accu van onze buitenboordmotor etc. gaat zonder problemen. We zijn wel heel benieuwd hoe het gaat als we ook de watermaker in gebruik gaan nemen.

En we hebben onze waterzakdouche uitgeprobeerd. De kuip omgetoverd tot badkuip, waterzak aan de giek en soppen maar! Henk heeft zelfs zijn haar gewassen!!!

12-06 Lelystad-Haven - Ankertest en professionals? deel twee

Gisteravond is de wind behoorlijk aangetrokken en gedraaid. Zuidwest 5 geeft behoorlijke golven in de anders redelijk beschutte kom waar we voor anker liggen. Omdat we geen zin hadden nog te verplaatsen, zijn we blijven liggen. Groot nadeel: we hobbelen behoorlijk, dus van slapen komt weinig terecht. Groot voordeel: ze ligt als een huis met dertig meter ketting uit. We zien het dan ook maar als een goede test voor latere omstandigheden waar we niet altijd de keus hebben om een andere meer beschutte plek te zoeken. We zijn vroeg wakker en besluiten zo snel mogelijk de Noordersluis door te gaan richting Schaap waar we op de kant gaan. Rest van de dag lekker rustig en druk verder met poetsen en klussen.

Eind van de dag kijkt Henk even bij "de blauwe", beter bekend als Thalassa II, het schip van Mark van 't Wout. Mark lag eerder naast ons in de loods en de afgelopen drie jaar naast ons in de haven. Hij heeft samen met Ruth Gerritse van 2002 tot 2009 een rondje wereld gedaan. Omdat Mark voor zijn werk een jaartje naar Chili is, staat Thalassa II al meer dan een half jaar op de kant bij Schaap. Uiteraard checkt Henk voor hem of alles ok is. Dat lijkt op het eerste oog wel, maar als Henk op verzoek van Mark een lijntje nog even vast zet en een prop in de uitlaat doet, ziet hij tot zijn schrik dat de bok op één kant door het asfalt is gezakt!

"Wij zijn een professioneel bedrijf Henk!" citeert Henk Leen Schaap een paar jaar geleden. Nou, dit is zeker niet professioneel! Een zware stalen 48-voeter op asfalt zetten is vragen om problemen en je mag van een professioneel bedrijf ook verwachten dat ze met regelmaat checken of alles ok is. Henk stuurt meteen een berichtje naar Mark, die behoorlijk schrikt en direct een mail naar Schaap stuurt. Wordt vervolgd.

13-06 Lelystad - Hoe het afliep met Thalassa II en visite

"Ze zijn al bezig met De Blauwe", zeg ik als ik net mij hoofd uit het luik heb gestoken om te kijken wat voor weer het is.

Henk appt meteen naar Mark dat er actie is en dat "baby blue" wordt gered van de ondergang. Een hele opluchting, want het had goed verkeerd kunnen gaan. Ze staat nu keurig veilig op de stenen. Dat is een stuk steviger. Henk stuurt foto's en een filmpje naar Mark die meteen reageert, terwijl het midden in de nacht is in Chili! Die heeft waarschijnlijk nog geen oog dicht gedaan denken we. Kan hij nu alsnog rustig slapen. Rest van de dag zijn we weer bezig met dek schrobben en klussen. Morgenochtend gaat Romlea op de kant.

's-Avonds is er bezoek van Gert Heijnis. Gert lag destijds tegelijk met ons in de loods bij Schaap. Hij heeft een oud houten scheepje geheel gerestaureerd. Nog even wat herinneringen opgehaald en daarna lekker slapen.

14-06 Lelystad - Op de kant, visite x2 en professionals? deel 3

"Ha, daar is Popke" meldt Henk. We hangen net in de kraan en de romp van Romlea wordt schoongespoten, dus we hebben wel even tijd voor een bakje koffie. Popke brengt het boekje dat we cadeau krijgen van heit en mem. Even later gaat Popke er weer vandoor en wordt Romlea op haar plek gezet. We staan nog maar net op onze plek als we iemand bij Thalassa II zien. "Hé, wat moet dat daar?" roept Henk met een grote glimlach. "Hoi, ik kom toch maar even kijken. Mark appte vannacht". Het is Ruth die na de verontrustende berichten toch maar even polshoogte komt nemen. We staan bij het gat in het asfalt te kijken, dat toch echt behoorlijk diep is.

Leuk om haar ook nog even te zien. We maken een selfie met Thalassa II op de achtergrond. Ruth maakt nog wat foto's en een filmpje voor Mark en gaat er weer vandoor na ons goede reis te hebben gewenst.

Zo, dan kunnen we nu eerst ontbijten, want dat was er even bij ingeschoten vanochtend. Dan begint er een enorme herrie die de hele dag zal duren. Er staat een prachtige Contest op de kant, waar ze gister ook al mee bezig waren. Ze zandstralen de romp om de antifouling te verwijderen. Wij snappen daar helemaal niets van. Een polyester romp zandstralen? Maar goed, ieder zijn ding. Ze hebben nu in ieder geval kleden om het schip gehangen om te zorgen dat het zandstof niet door de hele werf waait. Het lawaai is echt om gek van te worden en pauzes doen die jongens niet aan.

Om half vijf is het eindelijk stil. Wat een rust!

15-06 t/m 22-06 Lelystad - Poetsen, poetsen en nog eens poetsen

Vanaf nu is eigenlijk iedere dag hetzelfde: we staan op, ontbijten, drinken koffie en starten met poetsen. Zo nu en dan worden de werkzaamheden onderbroken voor een pauze en boodschappen. Verder vervangt Henk annodes, repareert gelcoat en versterkt hij de steunen van de zonnepaneelbeugel binnen in de boot met polyester.

Op donderdag is het dan eindelijk zover: we gaan in de shingles zodat Henk een kleine reparatie onder de kiel kan doen, voor we vrijdagochtend weer het water in gaan. We hangen nog maar net als er na een week van flink heet weer een onweersbui losbarst.

"Het is ook niet te geloven. De hele week heet weer en bijna geen wind, en je hangt verdorie nog geen uur in de shingles of het begint hard te waaien!", moppert Henk. "Zal ik dan maar snel wat lijnen aan de kraan vastmaken, zodat we niet teveel heen en weer slingeren, voordat het begint te regenen?" stel ik voor. "Goed plan!" En dat scheelt inderdaad een stuk. We slapen heerlijk!

 

 

 

23-06 Lelystad - In de plomp, Birds en wedstrijdzeilers

"Zijn jullie er klaar voor?" klinkt het om acht uur. Het is Francis van de werf. En of we er klaar voor zijn! Even later zakken we het water in. Heerlijk! Zo'n werfbeurt is nu eenmaal nodig, maar fijn is het zeker niet als je aan boord woont. We redden ons wel, maar het is toch behelpen. Op naar Lelystad-Haven, want weg kunnen we nog steeds niet. Dinsdag komt Peter Stam nog de twee steunbuizen aan de beugel lassen. Dat was in Oostmahorn niet meer gelukt.

We leggen aan aan de passantensteiger met zicht op ons oude plekje. En omdat het weer nog best redelijk is en we ons verder niet te druk willen maken na de hele week poetsen, bombardeer ik vandaag maar tot wasdag. "Thea, kom eens kijken! Dit heb ik nog nooit gezien! De hele haven vol aalscholvers!", klinkt het uit de kajuit. Als ik naar buiten kijk zie ik honderden aalscholvers in de havenkolk landen, vissen en weer opstijgen. Ze blijven maar komen. Ook net buiten de haven zijn er nog honderden die ook allemaal komen vissen. Het is een spectaculair gezicht. Uiteraard legt Henk het vast op film. Het vreetfestijn duurt ongeveer een kwartier en dan vertrekken ze weer met volgevreten buikjes.

 

Inmiddels is de wind behoorlijk aangetrokken naar zo'n 25 knopen. Dan komt er een J binnen varen met een gescheurde genua. Hmmm, zo hard waait het toch ook weer niet toch?

Ik ga de was uit de droger halen bij het havenkantoor. Als ik terug loop zie ik dat er nog een boot aan de steiger bij is gekomen. Deze heeft een gebroken mast! Het moet niet gekker worden zeg. En dan zie ik dat beide boten een nummer aan de zeereling hebben hangen. Aha, dat verklaart veel! Wedstrijdzeilers! Tja, als je tot het gaatje gaat, loopt dat wel eens verkeerd af. En tot onze verbazing komt er nog een boot binnen zonder mast. Deze heeft de mast in twee delen aan dek liggen. Nee, dan zijn wij toch liever toerzeilers die de boel graag heel houden en dus tijdig reven als de wind toeneemt.

Als even later de buurman van de gescheurde genua een praatje komt maken, is hij het daar eigenlijk wel mee eens. "Twee zeilen kapot gevaren vandaag", vertelt hij. Behalve de genua heeft hij ook de spinnaker verloren. "Tja bij 25 knopen moet je toch spinnaker varen als je wilt winnen." Rare jongens die wedstrijdzeilers.

24-06 Lelystad-Haven - Verdiende loon

We blijven vandaag lekker in de haven. Het waait nog steeds behoorlijk en er moeten boodschappen gedaan. En vanavond krijgen we ons verdiende loon na weken/maanden van hard werken: lekker eten bij de Yacht Club. Fred van de Skua komt nog even langs voor een praatje pot. Niks voor hem zo'n wereldreis, maar hij vindt het wel super dat we gaan:-)

25-06 Lelystad-Haven - Grote klus afronden en ankeravontuur

"Stuurboord voor!" komt er uit de achterkajuit. "Yep!" roep ik terug. "Stuurboord achter!" "Yep!" roep ik opnieuw. "Bakboord achter!" "Yep!" "Stuurboord achter!" "Yep!" En dat gaat een tijdje zo door. We zijn bezig alle bouten van de zonnepaneelbeugel definitief aan te draaien. Henk draait onderdeks de moeren aan en ik houd bovendeks met een schroevendraaier de bouten tegen zodat ze niet meedraaien. Een routineklus die we al vele malen hebben uitgevoerd bij het terug monteren van al het dekbeslag. Zou dit voorlopig echt de laatste keer zijn?

Het lijkt erop dat vanavond de wind gaat afnemen en we eindelijk weer rustig voor anker kunnen liggen. Na het avondeten varen we dan ook naar de ankerplek en gaan voor anker. Er komt nog één bui ergens om kwart over tien en daarna wordt het rustiger.

"Zullen we lekker gaan slapen?" vraagt Henk net als het begint te regenen en de wind toeneemt. "Goed plan" zeg ik en loop naar achteren. Ik kijk op de i-pad aan het voeteneind van ons bed en zie ineens dat het slingerpatroon van onze boot op de kaart verandert in een lijn naar achteren. Dat is niet goed! "We zijn losgeslagen!" "Ach welnee, dat komt doordat de boot nu meer aan de ketting trekt en die strak komt te staan" krijg ik als antwoord. "Dat lijkt me niet hoor." En dan gaat het ankeralarm af en blijk ik inderdaad gelijk te hebben. We zijn losgeslagen. In rap tempo gaan de regenpakken aan en starten we de motor. Als we het anker binnen hebben kijken we elkaar aan. "Wat doen we? Opnieuw ankeren of terug naar de haven?" We besluiten opnieuw ankeren met meer ketting. Terug naar de haven is geen optie! We zijn tenslotte vertrekkers. Dit keer veertig meter ketting uit en we liggen weer als een huis. Wat deden we verkeerd? Te weinig ketting uit, twintig meter is niet genoeg in slappe ankergrond met harde wind.

26-06 Lelystad-Haven - Maandag wasdag!

Heerlijk weer vandaag en omdat we toch niet weg kunnen, lekker de was aan de zeereling en verder vooral relaxen!! Henk is lekker met de SSB-radio aan het oefenen en heeft de eerste gribfile binnen kunnen halen:-) Voor wie niet weet wat een SSB-radio is: dit is een korte golf zender/ontvanger waarmee we zelfs midden op de oceaan kunnen communiceren met bijvoorbeeld andere schepen. Voor wie niet weet wat een gribfile is: dit is een weerkaart van een bepaald gebied voor een bepaalde periode in de toekomst waar wij onze weergegevens uit kunnen lezen. Deze weerkaartjes zijn voor ons straks super belangrijk, want er is geen buienradar op de oceaan en vooralsnog ook geen internet;-) Met de SSB-radio kunnen we deze kaartjes via een modem ophalen en weergeven op de laptop. Weerinformatie is belangrijk bij de reisvoorbereiding maar ook tijdens een zeilreis wil je recente weersinformatie hebben om te bepalen of je eventueel koerswijzigingen moet doorvoeren.

27-06 Lelystad Haven - Aan alles komt een eind

Eindelijk! Peter Stam komt vandaag de laatste steunen aan de zonnepaneelbeugel lassen en dan is de laatste klus dan eindelijk geklaard. Joepie!!!! De boot wordt weer boot in plaats van verkapte werkplaats! Alle rommel ruimen we op, de gereedschapskist, oftewel zitbank op stuurboord, wordt ingepakt en de kussens gaan er weer op. Het werkeiland onder de kuip is weer leeg en schoon en alle losse rommel krijgt weer een plekje. We zijn over de indeling van een paar kasten nog niet tevreden, maar dat komt de komende dagen wel. Nu eerst op naar Amsterdam. Het is prachtig zeilweer. Zonnetje en een knoopje of 15 bakstag windje. Lekker lui alleen op de genua varen we met 4 tot 5 knopen in een rechte lijn richting het IJ. Dit hebben we na bijna vijf jaar hard werken wel verdiend vinden we. "Toch wel humor dat Oluf en Alice ons op de kade stonden uit te zwaaien", vindt Henk. En ik ben het met hem eens. Natuurlijk zijn we in mei door iedereen uitgezwaaid in Oostmahorn, maar Lelystad-Haven is wel onze thuishaven geweest de afgelopen jaren en we hebben het daar erg naar ons zin gehad. Top dat we bijna iedereen van onze oude steiger weer even hebben gezien en gesproken. Ze zijn allemaal getuige geweest van onze noeste arbeid om Romlea helemaal op en top te krijgen voor onze reis. Vanaf deze plek een dankjewel voor alle complimenten, ruggensteuntjes, adviezen en hulp van onze medebewoners van de U, T en Z steiger van Lelystad-Haven.

Begin van de avond is er nog net een plekje voor ons in de Sixhaven in Amsterdam. Morgen gaan we richting IJmuiden.

 

  Terug naar beginpagina