01-07 Noordzee - Drama op zee

"Ga jij maar slapen, ik neem de eerste wacht wel, want ik heb net al een paar uurtjes gerust". Henk gaat te kooi en ik ga mijn wacht in. De wind trekt steeds meer aan en ik zie 10 knopen snelheid voorbij komen op het log. Dat is echt te veel van het goeie.

"Henk, wakker worden. We moeten verder reven." Henk komt met enige moeite het bed uit, kleedt zich aan en komt naar buiten. We halen het grootzeil helemaal binnen en reven de genua nog een flink stuk verder. "Wil jij gaan slapen? Dan neem ik het wel over." Ik ben nog klaar wakker en voel me buiten beter dan binnen, dus Henk gaat weer lekker naar bed en ik blijf op en wacht tot het licht wordt.

We halen nog 8 tot 9 knopen op het kleine stukje genua dat nog staat, dus we schieten lekker op. Als ik Henk wakker maak om het over te nemen zitten we al ruim boven België. De zee is inmiddels behoorlijk onstuimig, dus van slapen komt niet veel. Zo nu en dan doezel ik even in. Om negen uur vind ik het wel mooi geweest en sta op. We zitten al voor Oostende zie ik op de iPad aan het voeteneind van ons bed. Die hebben we daar hangen zodat je als je wakker wordt meteen kunt zien waar we zijn.

"Ik zag bij Zeebrugge nog drie jachten aan het wedstrijd zeilen. Vol tuig!", zegt Henk als ik buiten kom. Wij varen nog steeds op ons ver gereefde genua. "Ongelooflijk wat een waaghalzen", antwoord ik. Er staan flinke golven als we even later de zeilen binnen halen. We zijn ons op dat moment niet bewust van een drama dat zich een paar mijl bij ons vandaan voltrekt.  We varen Oostende binnen en krijgen een mooi plekje met de punt aan de steiger en een achterlijn aan een mooring van havenmeester Simon. Eerst al het zout van onze pakken en de boot spoelen, eten en dan heerlijk slapen.

Eind van de middag ga ik lekker douchen. "Er is een vreselijk ongeluk gebeurd hier voor de kust", vertelt Simon terwijl hij mij de weg wijst naar de doucheruimte. "Een jacht gekapseisd, twee doden, drie overlevenden en één vermist. Één van de doden is Frans Maas van Breskens. Een paar anderen van de bemanning ken ik ook". Daar schrik ik wel van. Er stond behoorlijk wind, windkracht zes tot zeven, maar dat is voor zo'n ervaren team toch geen probleem.

Terug aan boord eerst maar eens internet checken. Dan blijkt dat de Capella van Frans Maas al om half negen 's-ochtends is gekapseisd zo'n tien mijl uit de kust bij Oostende. Wij zaten daar redelijk in de buurt. Ze hebben geen tijd meer gehad om nog een noodsignaal uit te zenden en waren buiten ons gezichtsveld. Het schip was haar kiel verloren.

 

 

02-07 Oostende - Lekker rustig aan

Vandaag doen we het lekker rustig aan. De wind zit voorlopig nog niet in de goeie hoek voor de oversteek naar Engeland en bovendien moeten we weer een beetje op adem komen na alle hectiek.

Waar we wel mee aan de slag moeten is de watertank. We hebben ergens een lek waardoor we steeds een flinke hoeveelheid water in de bilge krijgen. Dit gebeurt alleen als de watertank vol zit. We hebben eerder nog niet de oorzaak kunnen vinden. Dus alle zitkussens gaan weer van de banken. We zien het al snel gelukkig. Van de kleine tank is de inspectiedop de boosdoener. Deze sluit niet goed af. We draaien hem opnieuw aan en testen of er geen water meer doorheen komt. Gelukkig eenvoudig op te lossen.

"Is er een bouwmarkt in het havenkantoor?" vraag ik als Henk even later met een lat en een plaat hout aan komt lopen. "Nope, ik vroeg waar de bouwmarkt hier in de buurt is. Vraagt Simon mij wat ik nodig heb. Ik zeg een latje en een stuk multiplex. Komt hij hier mee aan zetten! Perfect toch?" "Haha, helemaal goed!". Even later heeft Henk een prachtige plank in één van de kasten gemaakt zodat onze duikspullen perfect kunnen worden weggestouwd. 's-Middags loopt de Enya uit Leeuwarden binnen. We hebben ze eerder gezien in de Sixhaven. Nico en Joke komen 's-avonds even langs voor een borrel.

Het effect van het ongeluk op zee met het verlies van Frans Maas, gaat niet aan de jachthaven voorbij. Op vele Nederlandse boten hangen de Belgische gastenvlaggen halfstok. Zo ook die van ons. De vlaggen van de jachthaven hangen eveneens halfstok. Het is het gesprek van de dag in de haven.

 

"Zeg, vertel me eens hoe het kan dat een kiel van een zeiljacht afbreekt". Een Belgische man is gestopt op de kade en stelt de vraag aan Henk, die op het voordek bezig is. Er ontwikkelt zich een gesprek. Uiteindelijk vraagt de man wat onze plannen zijn en met hoeveel bemanningsleden we de reis gaan doen. Op het antwoord van Henk antwoord de man: "Petje af veur oe en oe frouke. Ik heb genoeg aan het geschommel van mijn fiets". En met een bedenkelijk gezicht fietst hij verder.

03-07 Oostende - Maandag dus maar weer wasdag

Nog steeds geen goed weergat voor Dover, dus maar weer eens de was doen. Henk zaagt nog twee planken voor ons geheime anti-boeven laptopverstopvak. Verder niet veel bijzonders. Het lijkt erop dat we morgen dan toch eindelijk richting Dover kunnen!

04-07 Oostende - Doe ze de groeten daar in Brazilië!

In de loop van de ochtend willen we vertrekken richting Dover. Er is noordwesten wind ruimend naar noord voorspeld door de diverse meteo's, wat betekent dat het bezeild is naar Dover. Ook de meteo van de haven geeft goede windrichting aan. We maken alles klaar voor vertrek. Nico en Joke komen nog even gedag zeggen. Zij gaan vandaag richting Duinkerken.

 

"Doe ze de groeten daar in Brazilië!" roept Simon ons toe vanaf het havenkantoor als hij ziet dat we uitvaren. "Doen we!" roepen we terug. Als we de haven uitvaren staat er een beetje wind uit het westen. Benieuwd wanneer de wind gaat ruimen en aantrekken... Zodra we verder uit de kust komen trekt de wind inderdaad aan, maar echt bezeild is het niet. Dan maar een paar slagen maken om in Dover te komen en hopen dat de wind snel naar de voorspelde hoek gaat. Na een aantal uren blijkt dat alle meteo's er opnieuw naast zitten en koersen we inmiddels op Ramsgate aan. Als de stroming dan ook nog kentert besluiten we Ramsgate aan te lopen en morgen wel verder te gaan naar Dover.

Rond half twaalf liggen we aan de steiger en slapen heerlijk.

 

  Terug naar beginpagina