07-07 De Solent (bij Cowes) - Royal visit

"Er kunnen twee dingen gebeuren: ze sturen ons weg of we worden met alle plezier ontvangen". We zijn op weg naar de Royal Yacht Squadron in Cowes op het eiland Wight. De RYS is de upper upper class yachtclub in Engeland waar oa Queen Elisabeth en Prince Charles hebben leren zeilen. In Reeds Almanak staat dan ook vermeld dat je er niet terecht kunt en dat het "strictly members only" is. En waarom willen en gaan we er dan toch naar toe en meren aan de steiger af? Dat heeft te maken met de historie van ons schip. De vorige eigenaar van Romlea was Lord Hugh Amherst of Hackney. Hij was commodore van de RYS. Romlea's naam was toen nog Hal. Wij zijn gewoon maar zo brutaal om binnen te lopen en aan te leggen. Henk loopt naar het kasteel (zo heet het clubgebouw in de vorm van een kasteeltje). Als hij net weg is wordt ik in het Nederlands aangesproken door de eigenaar van een motorjachtje dat aan de andere kant ligt. "Bent u lid hier?", vraagt hij met een zwaar Engels accent. Als ik "nee dat zijn we niet", antwoord kijkt hij me met een blik aan van wat moet je dan hier? Ik ben hem echter voor. "We zijn hier voor een courtesy visit. De vorige eigenaar van ons schip was hier commodore". Meteen verandert zijn gezicht en vertelt hij dat hij al 46 jaar hier woont en lid is. Als hij even later met zijn vrouw en vrienden vertrekt loop ik naar Henk, die inmiddels gezellig op een bankje zit met twee mannen. Zo te zien worden we niet direct weggestuurd ;-)

Sterker nog, er wordt een fotoboek uit het kasteel gehaald. Peter heeft ons schip herkend als het schip van Lord Hugh en vindt het geweldig dat we speciaal daarom langs komen. We bekijken de foto's van ons schip met Lord Hugh aan boord. Peter weet niet waarom Lord Hugh en Lady Elisabeth het schip Hal hebben genoemd. Nou dat weten wij wel! Hal was een karakter uit één van de boeken van Shakespeare en het zou ook nog kunnen staan voor Hugh And Lizzy. En dat triggert bij Peter de volgende anekdote: "Lord Hugh found something very expensive at the attic of their house. It had something to do with Shakespeare. They sold it and it paid for the yacht!" Dat vinden we een geweldig verhaal.

Peter en Gregg vinden dat we niet weg mogen zonder dat er foto's gemaakt zijn van ons en Romlea. En ze zullen ook zeker Lady Elisabeth vertellen van ons bezoek. Ze komt nog regelmatig op de club vertellen ze.

Helaas kunnen ze ons niet aanbieden te blijven overnachten in verband met zeilwedstrijden en alle boten die later terug komen, maar als we terug komen van onze wereldreis zorgen ze dat er een plekje voor ons is. Uiteraard kunnen we onze watertanks aanvullen, geen probleem.

            

 

Als even later de wedstrijdleiding in vol ornaat aanmeert, vertrekken we en leggen een paar honderd meter verderop aan bij de marina. Als we terug komen van een bezoekje aan Cowes en de boodschappen zijn gedaan, stopt er een wat oudere man op de steiger bij ons schip voor een praatje pot. Hij hoort bij een oude houten voormalige vissersboot genaamd Ursula. Het is niet zijn eigen schip, maar hij onderhoudt haar als semi-vrijwilliger voor de eigenaar. Hij vertelt dat hij in Belgisch Congo is geboren, daarna aan "de overkant" is komen wonen en nu al weer jaren in Cowes woont, waar zijn dochters zijn geboren. Het schip komt oorspronkelijk uit Oost-Duitsland waar het in 1953 is gebouwd. Er volgt een heel verhaal over het schip.

Als wij vertellen van ons bezoek aan de RYS en Henk hem vraagt of de RYS nu echt zo bijzonder is, beaamt hij dat. "De royals bezochten de club regelmatig. Eens legde iemand een scheetkussen op de stoel van de Queen. Ze was not amused en is daarna nooit meer gezien".

Wat wij nu zo geweldig leuk vinden is dat dit soort verhalen gewoon op je pad komen. Je zoekt het niet op, het komt naar je toe. En dat is precies wat onze reis zo geweldig maakt. We zijn nog geen zes weken onderweg, maar als ik zie wat we allemaal al hebben beleefd, dan belooft dat nog ontzettend veel voor de komende jaren!

Eind van de middag vertrekken we weer uit de marina en zeilen nog even langs de RYS voor we een stukje verderop voor anker gaan. Een short stay in de marina voor 14,5 pond vinden wij wel weer genoeg. Ik ben bang dat wij helaas geen verrassingen met hoge opbrengsten aantreffen op onze vliering in Holwerd;-)

 

 

08-07 t/m 11-07 De Solent (voor anker oost van Cowes) - Spektakel

In het weekend is het een drukte van belang op de Solent. De ankerplek waar we liggen stroomt helemaal vol. Verder is het een af en aan varen van zeiljachten en snelle motorboten en zijn er vele zeilwedstrijden de hele dag door. En tussen al die drukte door komen er grote zeevrachtschepen voorbij op weg naar en vertrekkend vanuit Southampton. We vermaken ons het hele weekend met het aanschouwen van het spektakel.

 

            

 

Zaterdag gaat Henk met de dinghy naar Cowes om een hogedrukslang van de watermaker te laten repareren. We blijven hier lekker liggen tot dat klaar is op maandag. Maandagmiddag gaat Henk opnieuw naar Cowes met behoorlijke golven tegen. Hij hult zich in zijn regenpak om nog enigszins droog aan te komen. Als hij later terugkeert blijkt hij voor niets die kant op te zijn geweest. Het slangetje is nog niet klaar, omdat ze nog een vraag hadden en ons telefonisch niet te pakken kregen. Dinsdag regent het de hele dag en zitten we lekker binnen. Tussendoor er even uit om het dek schoon te schrobben met regenwater, zodat we het zout mooi kwijt raken.

12-07 Cowes - Time for a change

Na de koffie gaan we ankerop en varen naar Cowes. Het was een hobbelige nacht want de wind is gedraaid en we liggen vol in de golven. We hebben het wel gezien op deze plek. Als we de haven binnen varen zien we Peter bij de RYS op de steiger staan. Hij ziet ons ook en we zwaaien naar elkaar. We varen naar de marina waar Henk mij afzet voor de boodschappen en het ophalen van het slangetje. We besparen op die manier meer dan veertien pond voor een short stay. Zodra ik klaar ben met de boodschappen pikt Henk mij weer op en varen we naar de Beaulieu river. We zijn meteen in een heel andere wereld. We varen ongeveer twee mijl de rivier op. Links en rechts liggen allemaal boten aan moorings. We varen zover we kunnen qua diepgang en pikken ook een mooring op. We liggen op een prachtig plekje met zicht zowel stroom op- als afwaarts. En wat een rust na al die drukte op de Solent! Heerlijk!

       

 

13-07 Beaulieu River - Een bijzonder perspectief

"Is that another person or are those your legs?", klinkt het vanuit een tegemoet komende kano. Ik beweeg mijn benen om te laten zien dat het "just my legs" zijn. De jongedame in de kano en wij lachen. Kennelijk was het vanuit haar gezichtsveld een bijzonder gezicht die twee benen op de rand van de dinghy en ook niet voor te stellen dat er nog een derde persoon in de dinghy zou zitten. Nou dat laatste zou inderdaad bijzonder zijn, want we passen er met zijn tweetjes prima in, maar drie personen wordt wel heel krap! We zijn op de terugweg van een prachtig tochtje van Bucklers Hard naar Beaulieu. We varen dit met de dinghy omdat de Beaulieu River na Bucklers Hard te ondiep wordt voor Romlea. Onderweg is er genoeg te zien. Prachtige natuur, maar ook schitterende landhuizen met mooi aangelegde tuinen.

We zien zelfs tot twee keer toe een hertje bij de oever. De tweede keer kunnen we heel dichtbij komen met de dinghy. Omdat we een elektrische motor hebben heeft het hert niet in de gaten dat we steeds dichterbij komen en blijft rustig dooreten van het groen op de kant. Het hert merkt ons pas op als Henk geluid maakt en vlucht dan tussen de bomen.

    

 

14-07 Beaulieu River - Just another day at the office

Helaas bestaat ons leven niet alleen uit leuke dingen. Vandaag moet er gepoetst en geadministreerd worden. De boot wordt ook gewoon vies en stoffig net als thuis, dus soppen maar. En voor Henk geldt dat hij ook nog gewoon administratieve rompslomp met de boekhouder moet afwerken. In de middag dus naar de kant, omdat we daar een stabielere wifiverbinding hebben.

       

 

15-07 Beaulieu River - Stoere Viking of bad hair day?

"Are you from Scandinavia?", vraagt een oudere Engelse heer aan Henk. "No I'm Dutch", antwoord Henk. "Well, you look Scandinavian because of your hair". En zo raken we aan de praat met een ouder Engels stel dat we op de heenweg van onze wandeling ook al tegen waren gekomen. Mij verbaast die opmerking niks. Henk's wenkbrauwen zijn blond gebleekt door de zon en met dat lange haar lijkt ie inderdaad net een Viking haha.

We maken vandaag een wandeling van Bucklers Hard naar Beaulieu via een wandelpad dat door het bos en langs de rivier loopt. We hebben onze rugzakjes meegenomen omdat we wat verse groente en vlees willen kopen. Als we in Beaulieu aankomen, blijkt er helaas geen supermarkt of iets dergelijks te zijn. Alleen een paar toeristische winkeltjes. Volgens de Engelse heer is er op twintig autominuten wel een supermarkt. Dat is ons toch echt iets te ver lopen. We keren terug zonder boodschappen, maar hebben wel een heerlijk ijsje gegeten dat we bij een chocoladewinkeltje hebben gekocht.

16-07 Beaulieu River - Een man met een hobby

Vandaag rommelen we een beetje aan. Opruimen, de was doen en lekker genieten van de omgeving. Henk heeft een hobby die hij ook slim toepast op de boot: het programmeren van Arduino computertjes. Voor wie het niet kent: een Arduino is een microcontroller die je redelijk eenvoudig zelf kunt programmeren. Ze kosten vrijwel niets, dus hebben we een stuk of wat van die dingen mee. "Je weet maar nooit of het nog eens handig is", is een favoriete uitspraak van Henk. Dus behalve Arduino's hebben we nog een hele verzameling aan diverse materialen aan boord onder het mom van beter mee dan om verlegen!

Sinds vanochtend kunnen we door zo'n Arduino de broodbakmachine en bijvoorbeeld de waterkoker tegelijk gebruiken op de omvormer zonder dat deze uitslaat en in alarm gaat. Dat laatste gebeurt op het moment dat we meer stroom vragen dan de omvormer aan kan. Henk heeft nu een schakeling gebouwd en geprogrammeerd die ervoor zorgt dat de broodbakmachine altijd voorrang krijgt in de stroomvoorziening tov bijvoorbeeld de waterkoker of de melkopschuimer. Als de broodbakmachine stroom vraagt, schakelt de Arduino de waterkoker uit totdat de broodbakmachine even geen stroom meer vraagt. Dan mag de waterkoker weer aan. Het werkt als een tierelier!:-)

17-07 Beaulieu River - Slow water

Vandaag gaan we verder richting het westen. Eerst even naar de haven om water te tanken. "Are you leaving? I want to moor that yacht over there. You are here to take in water aren't you? You're already here for an hour!". Zoveel voor Engelse gastvrijheid. Als Henk antwoord dat de druk op de waterslang zo laag is dat het inderdaad een uur duurt voor onze tanks gevuld zijn, kijkt de havenmeester hem met enig ongeloof aan. Maar goed de tanks zitten net vol en we zijn al bezig te vertrekken, dus bye bye zwaai zwaai. Op naar Cowes voor een fly by boodschappen tripje.

Ik sjees door de supermarkt en ben met een goed half uur weer terug op de steiger. We willen ergens tussen Cowes en Newtown Bay ankeren. Helaas blijkt dat we op de plek die Henk daarvoor had uitgezocht helemaal niet mogen ankeren. Dan maar door naar Yarmouth. Wordt wel weer een duur nachtje haven, maar vooruit dan maar. Yarmouth is klein, maar wel een leuk plaatsje.

18-07 Yarmouth - Scherpe naalden!

"When will you be leaving?", vraag ik de boot naast ons. "In half an hour, maybe an hour." Dat betekent voor ons dat we ook over een half uurtje vertrekken. We willen vandaag naar Studland Bay. Dat ligt bij Poole. Poole Harbour is duur en er is maar een klein stukje aan de zuidkant waar we eventueel kunnen ankeren. De wind is oost, maar draait in de nacht rond een uur of twaalf naar zuid-west en dan liggen we precies goed in Studland Bay. We accepteren dat we dan een paar uurtjes op de golven liggen.

We varen met perfecte condities langs The Needles. Met het tij mee, varen we acht knopen op een dubbel gereefde genua. We kunnen ons prima voorstellen dat het behoorlijk kan spoken bij de Needles. Het is een berucht punt. Maar als je weet wat je doet, dan zorg je ervoor dat je die omstandigheden vermijdt.

        

 

  Terug naar beginpagina