OVER ROMLEA
Het schip
Romlea is een Oyster 48 Lightwave uit 1988. Ze is 48 foot/14,65 meter lang en 4,35 breed met een diepgang van 2 meter. Ze weegt 17,5 ton. Ze heeft een midkuip (de kuip in het midden van het schip) wat heel veilig is op zee. Ze heeft een voorhut met toilet en douche, een achterhut met toilet en douche, een grote kombuis (keuken), een navigatiehoek en ruime kajuit. Ze is kotter getuigd.
Zeilgarderobe
Een grootzeil, genua en kotterfok is de standaard zeilgarderobe. Daarnaast hebben we nog stormzeilen. Alle zeilen kunnen eenvoudig gereefd worden. Het grootzeil reven we in de mast, genua en kotterfok via de furlers (rolreefinstallatie).
Motor
We hebben een Perkins 50 pk dieselmotor aan boord. De motor is net zo oud als het schip, maar werkt nog uitstekend.
Voor onze dinghy gebruiken we een elektrische motor van Torqeedo. De accu hiervoor laden we met stroom van onze zonnepanelen.
Stuurinrichting
We hebben een groot stuurwiel in de kuip, waarmee we zelf kunnen sturen. Daarnaast een stuurautomaat die we vooral voor korte stukken en als we op de motor varen gebruiken. Onze belangrijkste stuurvoorziening is onze windvaan, een Windpilot Plus. Deze stuurt op de lange trajecten en dat zonder stroom te gebruiken:-)
Communicatie
We hebben aan boord de volgende communicatiemiddelen:
Navigatie
We hebben een Garmin plotter met kaarten die we zowel bij de navigatietafel als bij de stuurstand kunnen raadplegen. Helaas hebben we alleen kaarten van een deel van Europa en zijn aanvullende kaarten voor de andere vaargebieden schreeuwend duur. Daarom gebruiken we voor de andere delen van de wereld vooralsnog navigatiekaarten op de iPad en de computer. Waarbij we ook nog back-up systemen hebben op een tweede iPad en computer.
Verdere apparatuur
Een dieptemeter, log, windmeter (zowel snelheid als richting), kompas, fishfinder, GPS, Navtex, elektronische barometer, etc.
Veiligheid
Uiteraard hebben we een reddingsvlot, EPIRB (2x), brandblussers, blusdeken, gasalarm, reddingsvesten, odeoflare en diverse andere reddingsmiddelen. Verder gebruiken we lifelines als we op zee zijn. Het belangrijkste zijn echter de afspraken die we onderling hebben over het gebruik van reddingsvesten en lifelines. Voorkomen van overboord vallen is het allerbelangrijkste.
Daarnaast hebben we een AIS-receiver waarmee we andere schepen op zee kunnen zien, een radarreflector en Sea-me (zend een extra sterk radarsignaal uit naar andere schepen) en een radar voor als we in mistige omstandigheden moeten varen. We hebben extra mobiele GPS-ontvangers aan boord voor als al onze navigatieapparatuur het begeeft, zodat we altijd onze positie weten.
We beschikken over twee ankeralarmen die afgaan zodra we van ons anker slaan of als het anker krabt, zodat we rustig kunnen slapen.
Kombuis
We koken op een gasfornuis met twee pitten en een oven. De oven werkt uitstekend, maar brood bakken we in een elektrische broodbakmachine. We hebben een hele grote koelkast, waar lekker veel voorraad in kan en een grote voorraadkast. We hebben dubbele spoelbakken met warm en koud stromend water. Daarnaast twee kranen die we met de hand bedienen. Eentje voor het oppompen van zout water (voor spoelen van de vaat) en een andere voor zoet water uit de tank als de elektrische pomp niet zou werken.
Electriciteit
We hebben twee grote accu’s voor de elektrische voorziening aan boord en een startaccu voor de motor. De accu’s kunnen op drie manieren worden geladen:
We hebben twee omvormers aan boord die de stroom uit de accu’s omzetten in 230V. Een kleine omvormer die een aantal stopcontacten aan boord voedt en een grote omvormer die we gebruiken voor de waterkoker, de broodbakmachine, de stofzuiger etc.
Al onze verlichting is voorzien van led-lampen om het electriciteitsverbruik zo laag mogelijk te houden.
De energieslurpers kunnen we dan ook alleen gebruiken als er volop zon is;-)
Water
We hebben een aantal watertanks aan boord die we vullen met water uit de kraan als we in een haven zijn of met water uit de watermaker als we onderweg zijn. De totale voorraad water is zo’n 350 liter, maar door onze watermaker is de voorraad eigenlijk onbeperkt.
Diesel
We hebben een grote dieseltank aan boord waar zo’n 250 liter diesel in gaat. Daarnaast hebben we twee reserve jerrycan’s aan boord met in totaal nog eens 40 liter extra brandstof. Als we op de motor varen doen we dat zo rustig mogelijk om het brandstofgebruik laag te houden en de reikwijdte zo groot mogelijk.
Comfort
We hebben een diesel heteluchtkachel aan boord voor koude omstandigheden, ventilatoren voor als het warm is, een boiler voor heet water, een elektrische waterpomp (en twee handpomp kranen voor als de elektriciteit uitvalt), heerlijke luxe bedden met lattenbodem en superfijne matrassen en veel leefruimte aan boord. Onze boiler geeft alleen heet water als we aan de walstroom liggen of als we de motor draaien. Het water in de boiler blijft ongeveer twee dagen warm, maar meestal is het dan al op;-)