Zonnestroom aan boord van Romlea.
De installatie om met behulp van (zon)licht stroom op te wekken, bestaat uit de
volgende onderdelen:
- twee Panasonic zonnepanelen
295 Wp mono HIT (VBHN295SJ46)
- een Victron MPPT 100|50 laadcontroller.
Specificaties.
Zonnepanelen.
De zonnepanelen leveren onder gestandaardiseerde omstandigheden maximaal 295
Watt per stuk. In totaal kan dus 590 Watt geleverd worden. Bij een accuspanning
van 12 volt, loopt er in dat geval een laadstroom van 49,2 Ampére door de accu's.
De open klemspanning van de panelen bedraagt 63,7 Volt
De kortsluitstroom van de panelen bedraagt 6,0 Ampére.
Controller.
De controller zet de stroom van de zonnepanelen om in een voor de accu's
acceptabel voltage. Aan de ingangszijde accepteert deze controller maximaal 100
Volt, aan de uitgangszijde levert de controller maximaal 50 Ampére.
De Victron controller is voorzien van een zogenaamde VE.Direct poort. Daarop is
een bluetooth dongle aangesloten. Met deze dongle kunnen via de VictronConnect
app, updates van firmware geïnstalleerd worden en kan met behulp van de app bijvoorbeeld
ook de productie uitgelezen worden. Omdat het VE.Direct protocol goed beschreven
is door Victron, kunnen deze gegevens ook uitgelezen worden met een
microcontroller, zoals de Arduino. Inmiddels is dit overigens gerealiseerd.
Aansluiting.
De zonnepanelen zijn parallel (en dus niet in serie) op de controller
aangesloten. Dit is gedaan om:
- te voorkomen dat de spanning te hoog wordt voor de controller
- te voorkomen dat er geheel geen laadstroom meer is, in
het geval één zonnepaneel
kapot zou gaan.
Eind 2018 is een tweede Victron MPPT 100 | 50 laadcontroller
geplaatst. Dit om te voorkomen dat de laadcontroller een single point of failure
is. Als een zonnepaneel kapot gaat, zal de andere blijven leveren. Als een
controller kapot gaat, kunnen beide zonnepanelen op de overgebleven controller
aangesloten worden. Zo wordt het risico op productieverlies van zonnestroom
maximaal beperkt.
Verbruikers.
We hebben een aantal verbruikers aan boord, die werken op 230 Volt. Onder
andere:
- Waterkoker
- Melkopschuimer
- Broodbakmachine
- Elektrisch gereedschap
- Stofzuiger
- Blender
- Scheerapparaat
Vanzelfsprekend worden deze apparaten voorzien van 230 Volt, door middel van
twee omvormers, die van de accuspanning 230 Volt maken.
Daarnaast de stroomverbruikers die werken op 12 volt, onder andere:
- Navigatieapparatuur en marifoon
- Watermaker
- SSB radio
- Koelkast
- Pompen
- Verlichting
- Ankerlier
De boot is voorzien van drie accu's
- Eén voor het starten van de motor, deze wordt nergens anders voor gebruikt
- Twee voor alle overige stroomgebruikers.
Stroomopwekking.
Op 30 mei 2017 zijn de zonnepanelen in de loop van de middag in gebruik genomen en zijn ze stroom gaan
leveren.
In onderstaande tabel zijn de productiekenmerken over de maanden juni tot en met
december 2017 opgenomen.
In 2018 is voor het eerst een vol jaar zonnestroom geleverd. In onderstaande
tabel zijn de productiekenmerken over geheel 2018 opgenomen.
Op eerste kerstdag 2018 hebben we de mijlpaal van 1 MWh opwek bereikt.
De berekening van het aantal Ah uit het aantal Watt's is een lastige en daarom
een benadering.
Het nominale voltage van de accu's is uiteraard 12 Volt, maar omdat de
accuspanning bijna altijd meer dan dat bedraagt, is gerekend met 13 Volt.
Uit deze tabel zijn een aantal zaken af te leiden:
- De gemiddelde opbrengst per maand is ongeveer 50 kWh
- Het gemiddelde afgegeven vermogen is sinds het begin gestegen
- Extrapolatie zou een jaaropbrengst opleveren
van rond de 600 kWh. Aangezien het geïnstalleerd vermogen 590
Watt (afgerond 600 Watt) is, is de vuistregel: De opbrengst is 1
kWh per Watt geïnstalleerd vermogen. De praktijk zal uitwijzen
of dat zo is. We komen daar later vast en zeker een keer op
terug.
Deze tweede conclusie vraagt om enige toelichting.
De algemene regel aan boord is om de beide service-accu's zo vol mogelijk te
houden. Hoe minder ontlading per keer, hoe langer ze meegaan.
We vinden het daarom noodzakelijk om aan actief stroombeheer te doen. Daarmee
bedoelen we dat we zoveel mogelijk gebruik en productie op elkaar afstemmen. Als
er veel opbrengst is, gebruiken we veel (elektrisch water koken, water maken,
brood bakken), als er weinig productie is, verminderen we het gebruik zoveel
mogelijk (water koken op gas). Daarnaast proberen we zo veel mogelijk te
gebruiken als er tegelijkterijd ook opwek is. Dus 's nachts zullen we niet snel een brood
bakken. De energiebalans kan gesloten zijn, het volgende voorbeeld maakt
duidelijk waarom dit belangrijk is.
In voorbeeld 1 bakken we 's nachts een brood, in voorbeeld 2 overdag.
In beide gevallen is de energiebalans gesloten, maar voorbeeld twee is gunstiger
voor de accu's.
Stel we hebben een capaciteit van 100 Ah beschikbaar.
Voorbeeld 1.
Start-accucapaciteit |
100 |
Ah |
Verbruik broodbakmachine |
40 |
Ah |
Opwek
gedurende het brood bakken |
0 |
Ah |
Accucapaciteit na het bakken |
60 |
Ah |
Opwek de
volgende dag |
40 |
Ah |
Eind-accucapaciteit |
100 |
Ah |
Voorbeeld 2.
Start-accucapaciteit |
100 |
Ah |
Verbruik broodbakmachine |
40 |
Ah |
Opwek
gedurende het brood bakken |
20 |
Ah |
Accucapaciteit na het bakken |
80 |
Ah |
Opwek na
brood bakken, dezelfde dag |
20 |
Ah |
Eind-accucapaciteit |
100 |
Ah |
In voorbeeld 1 wordt de accu uitgeput tot een restcapaciteit van 60%, in voorbeeld 2
tot een restcapaciteit van 80%. Hoewel de energiebalans in beide gevallen
gesloten is, is voorbeeld 2 toch beter voor de levensduur van de accu's.
Kosten.
De totale installatie (zonnepanelen, controller, kabels en frame waarop de
panelen gemonteerd zijn, heeft circa € 2.500,00 euro gekost. Iedere kWh extra
die opgewekt wordt, zorgt voor verlaging van de prijs per kWh. In oktober 2017
passeerden we de 250 kWh opwek, waarmee de prijs per kWh gezakt was tot € 10,00
per kWh. Deze prijs is natuurlijk niet te vergelijken met de prijs die thuis
voor een kWh betaald moet worden, maar gaat wel meer zakken naarmate er meer
opgewekt wordt. Op 31 december 2017 is de prijs per kWh gezakt naar € 6,96.
Kostenvergelijking.
Stel dat we geen zonnepanelen gehad hadden (en ook geen windmolen,
sleepgenerator, schroefasgenerator of welke andere stroomopwekker aan boord dan
ook), dan hadden we stroom op moeten wekken door de motor te gebruiken en de
stroomvoorziening via de dynamo moeten regelen. De motor laten draaien kost
uiteraard geld, de voornaamste post is brandstof (diesel), maar ook onderhoud
(olie, filters etc). Het mee laten tellen van afschrijving lijkt niet zinvol
voor een motor van 30 jaar oud.
Ik zal me beperken tot een berekening voor alleen diesel, met daarna een
aantal kanttekeningen:
Een liter diesel heeft volgens Wikipedia een energie-inhoud van 10 kWh per
liter.
Het rendement van de dieselmotor (zonder turbo) stel ik op 20%.
Een liter diesel levert daarom een netto-opbrengst op van 20% * 10 kWh/ltr = 2
kWh/ltr. Dit komt neer op 1 kWh per 500 ml diesel.
Een liter diesel kost voor het gemak € 1,50.
1 kWh opbrengst kost daarom 0,5 * € 1,50 = € 0,75.
De investering in zonnestroom bedroeg circa € 2.500. Om op een prijs uit te
komen van € 0,75 per kWh, moeten we dus € 2.500 / € 0,75 = 3.300 kWh aan
stroom opwekken. We zullen zien hoeveel jaar we daadwerkelijk nodig hebben om
die opbrengst te bereiken.
Kanttekeningen.
Op bovenstaande berekening is een hoop af te dingen, daarom is de berekening ook
niet erg realistisch, maar wel leuk.
- Iedere kWh die we met zonnestroom opwekken, hoeven we niet met de motor op te
wekken. Dat scheelt een hoop lawaai en dus comfort
- Welk deel van het onderhoud kan toegerekend worden aan stroomopwek?
- De Victron controller is voor ons een wondertje van techniek. Deze blijft de
accu's in hoog tempo laden, totdat ze vol zijn. Zelfs in de absorptiefase is de
laadstroom hoog, (veel hoger dan van de dynamo). Dat betekent in de praktijk,
dat een motor langer moet draaien om de accu's vol te krijgen. Met lage
laadstromen draait de motor wel door en verbruikt wat ie nodig heeft. Het
rendement van de motor is dan misschien wel 20%, maar het rendement van
stroom opwekken wordt lager, naarmate de accu's voller worden. Dit is een
belangrijke kostenpost, die niet in bovenstaande berekening verdisconteerd is.
- Soms kunnen we niet zeilen door een gebrek aan wind, maar moeten we noteren of
motorzeilen. Dan worden de accu's uiteraard ook geladen door de dynamo. Welk
deel van de kosten reken je toe aan voortstuwing en welk deel aan stroomopwek?
- Soms moeten we stroom draaien, bijvoorbeeld als de opwek van zonnestroom te
gering is, door een aantal zwaar bewolkte dagen achter elkaar, maar het
bijkomend effect is, dat de boiler van 60 liter door het koelwater van de motor
opgewarmd wordt tot 80 graden Celsius. Daarmee kan de afwas gedaan worden,
waardoor we geen water hoeven te koken op gas (er was immers niet voldoende
stroom) en we kunnen warm douchen.
Kortom, nogmaals, de berekening is leuk, maar niet erg realistisch. De kostprijs voor een
kWh gemaakt met de motor ligt hoger dan de berekende € 0,75.
Stel dat deze door bovenstaande kanttekeningen in realiteit € 1,00 / kWh
bedraagt, dan hoeven we "nog maar" 2.500 kWh op te wekken om pariteit te
bereiken.
Het begrip kWh is in de wereld van accu's een beetje een lastige. Immers, de
capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ah.
Nu is de omrekening van kWh naar Ah niet zo moeilijk, maar het is wel lastig om
te bepalen met welke accuspanning gerekend moet worden. Deze varieert namelijk
door laden en gebruik zo tussen de 12,2 en 14,7 Volt. Om behoudend te zijn,
reken ik hier met een accuspanning van 13 Volt. 250 kWh opbrengst komt
in dat geval neer op ruim 19.230 Ah. Niet slecht!
In onderstaande grafiek is de integrale scatterplot opgenomen over 2017 en 2018.
In deze plot is over 2017 (blauw) en 2018 (rood) de correlatie opgenomen tussen
dagopbrengst (Wh, x-as) en max vermogen (W, y-as).
De plots over 2017 en 2018 komen behoorlijk overeen. Het vaargebied is kennelijk
niet van invloed op deze, overigens zwakke, correlatie. Goochelen (is iets
anders dan Googelen) met cijfers blijft leuk.
En voor de liefhebbers van statistiek:
In onderstaande grafieken is de opbrengst op een heldere zonnige dag per uur
weergegeven.
De laadstatus is de gehele dag in "Bulk"gehouden (door voldoende belasting van
de accu's te vragen), waardoor de zonnepanelen maximaal vermogen hebben kunnen
leveren. Deze grafieken zijn opgetekend op 4 november 2018 in een jachthaven in
Buenos Aires. Het "dipje"in de "gauss-curve is veroorzaakt doordat de mast een
schaduw wierp over de zonnepanelen.